משך אחריות קבלן

מידע חשוב לבעלי הדירות בישראל, וכן למבקשים לקנות דירה חדשה מקבלן, הוא משך אחריות קבלן. הרי אחריות קבלן אף כי מוגבלת בזמן, עדיין חלה וחשוב להשתמש בה על מנת לקבל ולשמור את הדירה במצב הטוב ביותר. כמו כן יש גם אחריות קבלן שיפוצים, על השיפוץ אותו מבצעים בדירה שאינה חדשה. חשוב לזכור כי לרוב יש אחריות קבלן חוק המכר חל עליו.

ב-19.6.2017 הוגשה לכנסת הצעת חוק חשובה שנועדה להסדיר את אחד התחומים המאופיינים באי ודאות גבוהה: חובות קבלני שיפוצים כלפי לקוחותיהם. החוק אמנם נפל (כלומר לא עבר) בקריאה שלישית, אך חשוב להכיר את עיקריו.

אחריות קבלן חוק המכר
אחריות קבלן חוק המכר

משך אחריות קבלן

אחריות הקבלן על פי חוק המכר המוגן ומפוקח על ידי משרד השיכון והבינוי מתחלקת לשתי תקופות, בהן מידת האחריות משתנה. הראשונה נקראת תקופת הבדק המוגדרת מרגע קבלת החזקה על הדירה ונמשכת לפי סוג הליקוי בין שנה ועד שבע שנים.

יש לשים לב כי תקופת הבדק מתחילה מרגע מסירת הדירה לרוכש, ולא מרגע הרכישה, או אפילו מרגע חתימה על זכרון דברים בעסקת מקרקעין עבור הדירה. ישנם קבלנים רבים אשר מוכרים דירות בטרם הסתיימה בנייתן ולעיתים אף מנסחים זכרון דברים בטרם הרכישה עצמה, על מנת להבטיח את מכירת הדירות.

אמנם לרוב לא נצטרך להיעזר בחוק המכר (דירות), אשר קובע תקופת בדק לדירה, ואף תקופת אחריות לאחריה. אך עם זאת, במידה ויש צורך בכך, עורך דין תכנון ובנייה עשוי לסייע בידכם להגיע להסדר מול הקבלן על מנת לטפל בבעיות בתקופת האחריות שלו.

משך אחריות קבלן
משך אחריות קבלן

אחריות קבלן שיפוצים

על-פי חוק אחריות קבלן שיפוצים (נזכיר שהחוק לא עבר), מחויב כל איש מקצוע שכזה להעניק אחריות למשך שנה על עבודות שהוא גבה עבורן 20,000 ש”ח ומעלה. במקרה שמתגלה תקלה, האחריות מחייבת את הקבלן לבצע את התיקון הנדרש, ללא תמורה כמובן ובתוך פרק זמן סביר.

למרות שהחוק לא עבר, ועל כן אינו בתוקף כיום, חשוב לציין מספר דברים אשר היו מצויים בחוק, אשר על פי רוב כן מיושמים כיום, אם כי לא מחויבים על פי חוק. זאת מפאת העובדה שהחוק שינה את נקודת המבט של כלל הגורמים כלפי עבודות שיפוץ, ובפרט עבור עבודות שיפוץ נרחבות.

ראשית, חשוב לציין כי החוק לא קבע חובת תיקון תקלות בעקבות שיפוצים שהושלמו בסכום נמוך מהרף הנ”ל, אם כי אפשר ללקוחות לתבוע את קבלן השיפוצים בבית המשפט בגין הנזק שנגרם להם. אם ימצא בית המשפט כי נגרמו ליקויי בנייה חמורים על ידי קבלן השיפוץ הוא עשוי ליטות לקראת המזמין.

שנית, חשוב להדגיש שהחוק פטר את קבלני השיפוצים מאחריות לפגמים וליקויים שנגרמו בגלל מחדל או מעשה של מזמיני העבודה. כך למשל, במקרה שתוכנית השיפוץ היא עבור בנייה לא חוקית, האחריות תוטל על מזמין השיפוץ ולא על הקבלן.

אחריות קבלן שיפוצים
אחריות קבלן שיפוצים

אחריות קבלן חוק המכר

בתקופת האחריות שלאחר תקופת הבדק הקבלן אחראי על ליקויים שנובעים מתכנון לא תקין, חומרים באיכות ירודה או עבודה לא מספקת. על רוכש הדירה להוכיח (על ידי בדיקת בדק בית) שהליקויים אכן נובעים מכך. מומלץ להיעזר בעורך דין מקרקעין על מנת לבנות טענות טובות ומשכנעות עבור בית המשפט.

יש להודיע לקבלן ולדרוש את תיקון הבעיה, יש לעשות זאת עד שנה ממועד קבלת הדירה. מומלץ לבצע זאת באמצעות דוח בדק בית ו/או איתור ליקויים. אם לא לוקח הקבלן את האחריות כנדרש ניתן לפנות לרשם הקבלנים להגשת תלונה או להגיש תביעה.

תחומי האחריות של הקבלן המבצע במהלך תקופה הבדק ותקופת האחריות הינם רבים. כגון : אחריות הקבלן על ליקויי איטום בדירה חדשה, על דוד חשמל או דוד שמש, על שלד הדירה (הנמשכת גם בתום סיום תקופת הבדק והאחריות) אחריות קבלן לצנרת וביוב, לריצוף, לבעיות חשמל, לבעיות רטיבות ועוד.

חוק המכר נועד להגן על רוכשי הדירות החדשות, הוא מתייחס לתקופת הבדק ולתקופת האחריות ומפרט אודות האחריות של הקבלן על הליקויים בדירה, בהתייחסות לפרקי זמן. למשל, במידה ונתגלתה תקלה של סדקים בקירות או בתקרת הדירה, תוך חמש שנים ומטה ממסירת הדירה – יהיה חייב הקבלן לתקן זאת ולטפל בכך.

תחילה, ברגע שמתגלה ליקוי, מומלץ לוודא עם הקבלן אם הוא מתכוון לטפל בליקוי בהקדם – אם הוא אינו עושה זאת ורק מתיש אתכם, עליכם למהר ולתעד את הליקויי. תיעוד יכול לכלול תמונות, מסמך בדק בית, או כל הוכחה אחרת שניתן להציג בפני בית משפט.

לאחר מכן, יש לפנות לקבל חוות דעת של איש מקצוע מומחה ולהודיע רשמית לקבלן כי הנכם מעוניינים לבצע את התיקון. במידה וגם לאחר מכן הקבלן אינו מסייע לכם, תוכלו להגיש תביעת פיצויים כנגד הקבלן ולכלול את כל הנזק וההוצאות שנגרמו לכם לאורך הזמן.

אתם מוזמנים לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלנו

עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5
עורך דין
יצירת קשר

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

חיפוש באתר

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?
Call Now Button