חוק מכר דירה

על פי הלשכה לסטטיסטיקה כל אזרח בישראל יקנה או ימכור את דירתו כ-4 פעמים בחייו. על פי חוק מכר דירה עשוי להיות בעייתי וקשה, ולשם כך אנשים רבים מחפשים עורך דין נדל"ן שיסייע להם בעיסקה זו.

לכשבאים לחפש לצורך מכר דירה עורך דין חשוב לזכור כי מדובר בעיסקה גדולה (אחת הגדולות ביותר בחייו של אדם), ולכן חשוב לבחור את עורך הדין המתאים לכם. חשוב לזכור כי גם עבור עורך דין מכירת דירה הינה עיסקה רצינית ונלקחת ברצינות הדרושה.

מכר דירה עורך דין
מכר דירה עורך דין

חוק מכר דירה

חוק המכר (דירות), תשל”ג-1973 (להלן: "החוק"), נכנס לתוקפו ב-1 לאוקטובר בשנת 1973 והוא חל על כל דירה שנרכשה או נבנתה לאחר מכן. החוק נועד להסדיר את היחסים בין מוכר לקונה בעסקאות נדל”ן ומתייחס לזכויות ולחובות של כל אחד מהצדדים. ישנה התייחסות ספציפית בכל הנוגע לאחריות על ליקויי בניה.

באופן כללי, החוק קובע כי על המוכר (בדר"כ הקבלן) לציין במפרט הדירה את ליקויי הבניה המצויים בדירה בעת המכירה ועל הקונה להיות מודע להם. החוק קובע כי אם נמצאו ליקויים שלא צוינו במפרט תחול חובת התיקון על המוכר לפי הגדרת הליקוי. החוק מגן על הקונה מכיוון שהוא הנפגע העיקרי, בעיניי המחוקק, מקניית דירה לקויה.

יוצאים דופן הם המקרים בהם הקונה גורם לנזק לאחר הקנייה, ואילו המוכר הוכיח זאת, לא תחול חובת תיקון הנזק על המוכר. החוק גם קובע מה משך תקופת הבדק ומה משך תקופת האחריות. על פי רוב, תקופת אחריות נמשכת כ-3 שנים, תקופת האחריות מתחילה עם תום תקופת הבדק, שכאמור, משתנה בהתאם לרכיב הנבדק.

חוק מכר דירה
חוק מכר דירה

עורך דין מכירת דירה

תפקידו המרכזי והחשוב ביותר של עורך דין במכירת דירה הוא פשוט להגן עליכם, ולוודא שתקבלו את מלוא זכויותיכם מהעסקה הזאת. אחריות זו באה לידי ביטוי לכל אורך תהליך מכירת הדירה – עד הרגע שכל המסמכים נחתמו כראוי והדירה עברה לידי הקונים, לא רק בפועל אלא גם בכל המוסדות הרשמיים.

על פי רוב, תהליך מכירה של דירה מתחיל בעריכת זכרון דברים, זכרון דברים בעסקת מקרקעין הוא מסמך הנחתם בין הרוכש למוכר הנכס, המציין אי אלו פרטים באשר לעסקה. במקרים רבים, רואים בו הצדדים מעין הבעת כוונות אך לא חוזה מחייב. עם זאת, החוק לעיתים קובע כי זכרון דברים הוא חוזה לכל דבר.

במקרים רבים נחשב זכרון דברים לחוזה מחייב, כאשר בית המשפט בוחן בעיקר שני פרמטרים. ראשית, האם יש גמירות דעת מצד הצדדים לעסקה והאם ישנה הסכמה על הפרטים המהותיים בעסקה (כגון מחיר ותאריכים) כאשר שני אלו מתקיימים, סביר להניח כי המסמך ייחשב לחוזה מחייב.

ראשית, עורך דין למכירת דירה יבצע שלל בדיקות מקדימות על הנכס, יוודא שאין מיסים לא צפויים שעליכם לשלם ויבדוק גורמים שונים שעלולים להקשות על התהליך או אפילו למנוע מכם למכור את הדירה. בין הבדיקות, למשל, בכל הנוגע אל היתר בניה עורך דין מקרקעין יבחן את כל ההיתרים הקיימים באשר לבניה הקיימת.

לאחר שעברנו את הבדיקות בשלום ועורך הדין נתן את ה-OK שלו למכירת הדירה, השלב הבא הוא משא ומתן. באופן כללי, תפקידו של עורך הדין הוא להילחם עבורכם ולוודא שתקבלו את התנאים הטובים ביותר מהעסקה, וזה יבוא לידי ביטוי בהסדרת מתווה התשלום וניסוח סופי של מסמכי המכירה.

עורך דין מכירת דירה
עורך דין מכירת דירה

מכר דירה עורך דין

עסקת מכר דירה, בהיותה עסקה כבדת משקל, אשר על פי רוב תהיה העסקה החשובה והיקרה ביותר שאדם יבצע בחייו, עשויה להשתנות בהתאם למיקום הגיאוגרפי של הנכס – בין אם מדובר בדירה, בבית פרטי היושב על קרקע או אפילו בקרקע בלבד. מיקום הנכס עשוי לשנות את העסקה במידה משמעותית, גם אם לא מהותית.

לשם הדוגמה – עורך דין מקרקעין בתל אביב יצטרך לשים לב לפרטים שונים עבור עסקאות נדל"ן מאשר עורך דין נדל"ן באיזור דרום הארץ. מבחינת היבטי מיסוי, היטלים שונים ואפילו ההליך עצמו עשוי להיות שונה, בהתאם למיקום הנכס על מפת המדינה.

לא תמיד ברור האם עורך דין למכירת דירה יכול לעזור גם בתמחור הדירה והאם נושא זה נמצא באחריותו. אז אמנם לעורך דין מקרקעין יש ניסיון בתחום הנדל"ן והיכרות עם השוק ומחירי הדירות, אבל תמחור הדירה הוא באחריותכם בלבד ולא תוכלו להעביר את האחריות הזו לעורך הדין.

ממבט ראשון אפשר לחשוב שמכירת דירה היא פשוט חתימה על חוזה ובזה מסתיים הסיפור, אבל אתם כבר בטח מבינים שזה לא כך. כמו שאמרנו קודם, יש הרבה מאוד בדיקות שעורך דין למכירת דירה צריך לבצע, ומדובר בבדיקות משמעותיות ביותר שאסור לוותר עליהן.

בדיקות לקראת עסקת נדל"ן כוללות, בין היתר, בדיקות מיסוי, בדיקות לגבי תקופת צינון ובדיקת הקונים עצמם.

אתם מוזמנים לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלנו

 

עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5
עורך דין
יצירת קשר

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

חיפוש באתר

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?
Call Now Button