ניהול הליכים בוועדות מקומיות לתכנון ובנייה

הליכי הרישוי והבנייה בישראל עברו בשנים האחרונות שינויים ורפורמות רבות, אולם עדיין הנושא עדיין דורש שיפור ועדיין אנו רחוקים מהמצב האידיאלי. דוחות המבקר הרבים העוסקים בעניין מוכיחים כי יש עוד הרבה מה לשפר. סמכויות הרישוי נמצאות תחת אחריות הרשויות המקומיות והם אשר זקוקות לספק את המענה המושלם בתחום זה. ככלל, כל ביצוע של עבודת בנייה טעונה היתר בנייה על פי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965.

היתר הבנייה מבטיח שהתוכניות תואמות את תכניות המתאר וכן את הוראות ותקנות הבטיחות הקשורות הן לתהליך הבנייה עצמו והן לשימוש הסדיר בבניין במשך שנות קיומו. ענף הבנייה הוא ענף כלכלי מאוד מחד (על פי מבקר המדינה סכום ההשקעה הכולל בענף הבנייה בשנה אחת היא יותר מ-150 מיליארד ₪!), אך כאמור הוא כפוף בעקיפין למחלקת הרישוי והתכנון. ולכן החשיבות הרבה של מנהל הרישוי ברשות המקומות.

ניהול הליכים בוועדות מקומיות לתכנון ובנייה

כאמור, במשך השנים ראתה הממשלה לנכון להטמיע שינויים ושיפורים בהליכי הרישוי במדינת ישראל, אחד השינויים המקיפים בוצעו בשנת 2014 על ידי תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה שהתקבל בכנסת, כמו כן, בין השנים 2016 ל-2019 השקיעה המדינה 65 מיליון ₪ בפיתוח והפעלה של מערכת הרישוי הזמין.

אנו מייצגים לקוחות בקידום הליכי תכנון ובנייה וקבלת היתרי בנייה ב-131 הועדות המקומיות לתכנון הבנייה הפזורות ברחבי הארץ, היות ועדיין מכוני הבקרה האחראים על הרישוי הזמין עדיין רחוקים מאוד מלהגיע למצב אידיאלי, הנה לדוגמה נתונים מתוך דו"ח המבקר לגבי מכוני הרישוי: רק 58 בקשות להיתר טופלו על ידי המכונים בין השנים 2018 ל-2020. בשנת 2019 אושרו לבנייה בישראל מעל 60,000 יחידות דיור במסגרת כ-25,000 היתרי בנייה.

ניהול הליכים בוועדות מקומיות לתכנון ובנייה
ניהול הליכים בוועדות מקומיות לתכנון ובנייה

המצב בשטח התכנון והבנייה

הזמן הממוצע לקבלת תיק מידע הוא 47 ימי עבודה והזמן הממוצע לקבלת היתר בנייה הוא 319 ימים (כמעט שנה שלמה!), שלא לדבר על בקשה שכוללת בקשה למתן הקלות בנייה או היתר לשימוש חריג ואם נצרף לכך את תופעת הדייר הסרבן בפרויקטים של תמ"א או כשדייר מציב נימוקים תכנוניים להתנגדות לתמ"א 38, נקבל משך הזוי של יותר משנה לקבלת היתר (זאת בזמן שעל פי מחקרים עולמיים משך קבלת רישיון אמור לקחת לא יותר מכמה חודשים).

ואת זה אנו פועלים לשנות, לפחות בתיקים שמתנהלים במשרדנו – משרד עו"ד התנגדות לפרויקט תמ"א. בדצמבר 2020 סיים מבקר המדינה לבדוק את היישום של תיקון 101 ברישוי הבנייה, כמו כן בדק אז המבקר את ההיערכות של הוועדות המקומיות למתן שירות יעיל. בין היתר בדק המבקר את הציוד שלהם, את כוח האדם, את איכות השירות לציבור ואת התשתית הארגונית שלהם. מתוך הנתונים של תוצאות הבדיקה עולה תמונת מצב עגומה של חוסר בדברים ותקנים בסיסיים.

אנו מזרזים את תהליך קבלת הרישוי

ולפיכך סביר להניח שמי שניגש לוועדות התכנון, בעיקר בבקשת הקלות או היתר חריג ייתקל בביורוקרטיה הלא נעימה בעליל. המחסור במידענים שהתגלה והיעדר תכניות הכשרה מקצועיות ופיתוח עושים את שלהם וגורמים לעסק להיות מסורבל ומי שמרגיש את זה וסובל מזה, זה האזרח הקטן בלי ה'שיניים'. ומצד שני כאשר מגיש הבקשות מיוצג על ידי משרד עורכי דין מקרקעין בעל ותק וסמכות בתחום, העניינים זורמים יותר וההתייחסות היא אחרת.

אנו מייצגים לקוחות רבים בוועדות התכנון והבנייה, בלשכת המפקח על רישום המקרקעין ובמחלקות הרישוי ברשויות המקומיות. אנו קובעים לעצמנו תשתית ניהולית ואסטרטגיה של עבודה מול הרשויות והוועדות למיניהם. כל זאת יחד עם הבקיאות בחוקים והתקנות, כמו למשל בכל הנוגע לפרסום בעיתונות (פרט שנראה שולי בדרך לקבלת היתר, אבל חשוב) נותנים לנו יתרון ברור בזירה הזאת של קבלת היתרי בנייה ובכלל בכל מה שקשור לתכנון הבנייה.

התקשרו אלינו עכשיו לייעוץ בנושאי תכנון ובנייה.

עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5
עורך דין
יצירת קשר

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

חיפוש באתר

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?
Call Now Button