מי יכול להתנגד לחוק התכנון והבנייה

לאחרונה אנו רואים יותר ויותר פרויקטים שצצים סביבנו כפטריות אחר הגשם, וזאת בעקבות המגמה להתחדשות העירונית , היתר לממ"ד וחיזוק מבנים שהרשויות מעודדות. לפעמים זה מפריע לנו מסיבה מסוימת ואנו תוהים האם הסיבה תתקבל כסיבה מוצדקת בבית המשפט או לא. ובכלל מתי כדאי להגיש התנגדות ומתי זה חסר סיכוי. והשאלה הגדולה היא מי בכלל יכול להגיש התנגדות לתוכנית בנייה.

מי יכול להתנגד לחוק התכנון והבנייה

בחוק התכנון והבנייה מעוגנים זכויותיהם והקריטריונים המדויקים המאפשרים להגיש את ההתנגדות למי שהא בעל עניין במגרש, כלומר שיש לו אינטראקציה כלשהי עם המגרש, והשאלה היא מי הם אלה שהזכות להתנגדות מוקנית להם מכוח חוק התכנון והבנייה. כי אם מדובר בהפרעה מובהקת לסדר הציבורי הוא לזכויות הבסיס של הכלל או הפרט, הוא יהיה זכאי בכל מקרה לתבוע את הרשות, גם אם אין לו קשר למגרש המדובר.

כפי שוודאי הבנתם מהנאמר עד כאן, ישנו הבדל מהותי בין מי שיכול להתנגד לתוכנית בנייה מכוח חוק התכנון והבנייה לבין מי שיש לו את הזכות הבסיסית הדמוקרטית להתנגדות לכל מה שזז במדינה, בין אם מדובר ברשות ממשלתית ובין אם מדובר בגוף או אדם פרטי.

ומעבר לכך ישנו הבדל נוסף בין שתי סוגי ההתנגדויות. ההבדל הוא במקום הגשת התביעה. במקרה הראשון של אזרח כלשהו שמרגיש פגוע מתוכנית הבנייה הוא יצטרך להגיש תביעה בבית המשפט לעניינים מנהליים אשר בבתי המשפט המחוזיים ואילו מי שיש לו קשר לתוכנית הבנייה על פי חוקי התכנון והבנייה יהיה זכאי להגיש התנגדותו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אשר אמורה לאשר את התוכנית וזאת עד למועד המוגדר בחוק.

מי יכול להתנגד לחוק התכנון והבנייה
מי יכול להתנגד לחוק התכנון והבנייה

כל מי שרואה את עצמו נפגע…

סעיף 100 בחוק התכנון והבנייה קובע כי כל מי שמעוניין בקרקע, בהיתר לקווי בניין או בכל פרט תכנוני אחר הרואה את עצמו נפגע על ידי היתר לתכנית מתאר מחוזית או מקומית או תכנית מפורטת שהופקדו בוועדת התכנון והבנייה יכול להגיש את התנגדותו בצירוף נימוק להתנגדות לוועדת התכנון והבנייה המקומית. כלומר, בכדי שהוא יהיה זכאי להתנגד לתוכנית, הוא לא צריך להוכיח שהתוכנית נוגדת לחוק, אלא די בכך שהוא סבור שתוכנית הבנייה תפגע בו בדרך כלשהי.

ההתנגדות של הנוגעים לדבר לפי החוק לא תצטרך לסבול מהביורוקרטיה המשפטית הקיימת בישראל, כי היא לא תהייה מוגשת לבית המשפט אלא לוועדה המקומית או המחוזית לתכנון ובנייה. את ההתנגדות ניתן להגיש באתר האינטרנט של הרשות המקומית בצירוף פרטי התוכנית, פרטי המתנגד או המתנגדים ועורכי דין מקרקעין המייצגים אותם.

בית המשפט העליון קבע כי זכות ההתנגדות עומדת לכל מי שיש לו זכויות קניין במקרקעין נושא התוכנית, וגם לבעלי נכסים הממוקמים בסמוך למקום התוכנית, שהתוכנית המוצעת עלולה לגרום להם באופן עקיף או ישיר לפגיעה.

איזה נימוקים תקפים להתנגדות לתוכנית בנייה

לכל התנגדות לתוכנית בנייה יש להגיש גם נימוק מפורט וברור באשר להתנגדות. כולל הסבר מנוסח משפטית המפרט כיצד תכנית הבנייה פוגעת במתנגדים או ברכושם. נימוקים להתנגדות עשויות להיות פגיעה בנוף, מטרד פוטנציאלי של לכלוך או רעש, או כל פגיעה בהנאה מהרכוש שבבעלותם אם וכאשר תכנית הבנייה תבוצע בשטח המדובר. עד כאן פחות או יותר רוח דברי החוק.

אם יצאתם יותר מבולבלים, אתם לא לבד… בפועל, לוועדות התכנון והבנייה מוגשות כל מיני סוגים שונים ומשונים של התנגדויות החל מנימוקים שהמבנה העתידי יסתיר את הנוף או שהמבנה יסתיר את השמש, או למשל שהמבנה יגרום לזיהום אוויר של אבק וקשיי נשימה או שהוא יגרום למטרדי רעש וריחות רעים.

אלו הם חלק ניכר מההתנגדויות בפועל אשר פחות מתקבלים על ידי חברי הוועדה, אולם ישנם גם התנגדויות המנומקות בבעיית תשתית לא מתאימה, בעיות צפיפות וחוסר במקומות חנייה. בכל מקרה, בכדי להגדיל את הסיכויים של ההתנגדות להתקבל, גם במקרים של הפרעה, פגיעה או מטרד שעלולים להיווצר, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות התנגדות כגון אלו. צרו אתנו קשר כבר עכשיו על מנת לקבל ייעוץ בנוגע להתנגדות לתוכנית בנייה.

עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5
עורך דין
יצירת קשר

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

חיפוש באתר

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?
Call Now Button