האם התנגדות להיתר בנייה חשופה לציבור

התנגדות להיתר בנייה היא זכות בסיסית של כל אזרח להתנגד להיתר בנייה שעלול לפגוע בו, בנוחיותו ובאיכות חייו. אם זה בגלל בניין שיסתיר לו את האוויר והנוף או בגלל היתר שנתנה הרשות המקומית לבניית בית קברות מאחורי החלון של הבית שלו וזה עלול להפחית את ערך הנכס שלו וכדומה.

האם התנגדות להיתר בנייה חשופה לציבור

לא כל התנגדות להיתר בנייה היא לגיטימית. ישנן טענות שיתקבלו אצל הוועדה והן יתייחסו אליה ואולי ישנו את ההיתר וישנן טענות שיידחו על הסף. כי באמת בדרך כלל שכן שמתנגד להיתר בנייה הוא בנאדם שפוי שעלול להיפגע מההיתר ואין לו כל כוונה לפעול נגד מגיש בקשת ההיתר, אבל לפעמים מדובר בהתנגדות קנטרנית שמטרתה להטריד את השכן שהגיש את בקשת ההיתר.

לרוב, בנאדם שמגיש התנגדות לבקשה להיתר בנייה לא ירצה שמי שהגיש את בקשת ההיתר יהיה חשוף לזהות של המגישים, היות ואם כוונותיו טהורות הוא לא ירצה לסבול לאחר מכן מהתנכלויות בשל ההתנגדות שלו. ועוד יותר מכך, ישנם שכנים שבונים ללא היתר, שזה כמובן לא חוקי, ואם יש שכן שהבנייה מפריעה לו והוא מלשין לרשות העירונית, הופך המלשין לאדם הרע בסיפור. למרות שלרוב זה הפוך…

ובואו נלך צעד אחד אחורה, בשביל להגיש בקשה להיתר בנייה צריך המגיש להשיג את חתימתם של רוב השכנים. בעיקר אם מדובר בבנייה שלוקחת מהקרקע המשותף. מנגנון זה אמור למנוע מלכתחילה מצב שבו הבנייה או המבנה שאמור לקום יזיק לרוב השכנים. השאלה היא מה אם האדם הפרטי שהבונה יכול להגיע לרוב השכנים בלעדיו או אם מי שאינו מתגורר בבניין, אך הבנייה תזיק לו?

האם התנגדות להיתר בנייה חשופה לציבור
האם התנגדות להיתר בנייה חשופה לציבור. ראו כאן במאמר את התשובה

מה עושה מי שמתנגד להיתר הבנייה

ולכן קובע החוק בתקנה 36 כי כל בעלי הזכויות ובכללם שכנים יכולים להגיש התנגדות להיתר הבנייה אצל הוועדה לתכנון ובנייה. הוועדה בודקת את ההתנגדות וצריכה להכריע אם מדובר בהתנגדות אמיתית ועניינית ולפסול או לאשר את היתר הבנייה. הוועדה צריכה לבחון את הטענות של שני הצדדים ולקבוע מי מהם יותר צודק.

התנגדות של שכנים שעשויות להתקבל יכולות להיות בגלל הסתרה של הנוף, חסימה של האור, צפיפות יתר שתיגרם לאחר הבנייה, תשתיות לקויות, היעדר חנייה מספקת ועוד. לעומת זאת תלונות על לכלוך ועל רעש שהבנייה תביא בעקבותיה לא תזכה להצדקה של הוועדה. את ההתנגדות צריך להגיש עד חודשיים מעת הפרסום על הפקדת התוכנית. ולעיתים תינתן הארכה של 30 יום נוספים.

את ההתנגדות צריך להגיש לוועדה לתכנון ובנייה בארבעה עותקים ואפשר להגיש אותם באמצעות הדוא"ל, בדואר או במסירה ידנית. הוועדה לתכנון ובנייה צריכה להשיב לכם תשובה תוך 21 יום. את מכתב ההתנגדות אי אפשר לשלוח באופן אנונימי. במכתב ההתנגדות תצטרכו לרשום את שמכם וכל שאר הפרטים שלכם וכן נימוק מפורט של ההתנגדות. למסמך ההתנגדות תצטרכו להוסיף תצהיר של עו"ד מקרקעין או של עורכי דין נדלן בתל אביב שמאשרים את הטענות המועלות בהתנגדות.

מה עושה מי שמתנגד להיתר בנייה
מה עושה מי שמתנגד להיתר בנייה

התנגדות בנייה קבוצתית

ניתן גם להגיש התנגדות קבוצתית, כאשר אחד מהקבוצה מייצג את הקבוצה והוא מגיש את ההתנגדות בשם כל הקבוצה. וזאת כאשר ההתנגדות קשורה לנוף, לאיכות החיים וכו'. אל הקבוצה יכול להצטרף כל מי שמעוניין בקרקע, בבניין או בכל פרט תכנוני הרואה את עצמו נפגע על ידי תוכנית מתאר מחוזית או מקומית.

שמו של המתנגד חשופה לציבור וגם למי שמולו הוגשה בקשת ההתנגדות. ויותר מכך, לעיתים נתבעים המתנגדים על ידי הקבלן או היזם של הפרויקט במידה ולדעתם ההתנגדות הייתה לא עניינית וזה גרם להם לעיכובים בבנייה ולנזקים כספיים. לכן לפני שניגשים להגשת התנגדות לתכנית מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין התנגדות לתמ"א 38 ובכלל, המתמחה בדינים אלו.

לסיכום: כל אחד שמרגיש נפגע כתוצאה מהיתר הבנייה ויש לו עניין בנכס ההוא, הוא יכול להגיש בקשה לביטול היתר הבנייה והתנגדות עם נימוק. ההתנגדות חייבת להכיל את כל פרטי המתנגד, אי אפשר להגיש אותה באופן אנונימי. כמו כן, מגיש ההתנגדות חשוף לתביעות מצד היזם. התייעצו אתנו כבר עכשיו בנוגע להתנגדויות.

התנגדות בנייה קבוצתית
התנגדות בנייה קבוצתית
עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5
עורך דין
יצירת קשר

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

חיפוש באתר

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?
Call Now Button