בקשת היתר לממד

מתוך הכרה בחשיבות הממ"ד בישראל קבעה הממשלה כי תינתן אפשרות הגשת היתר לתכנית ממ"ד במסלול רישוי מקוצר. הדבר מעוגן בתיקון לחוק התכנון והבנייה שם מובהר כי הקמת ממ"ד כרוכה בהליך רישוי מקוצר בלבד. בכדי שאכן יתאפשר להגיש את הבקשה ברישוי מקוצר חייבים להתקיים כמה תנאים: אין חריגות בנייה בבית, הבית נבנה לפני 1965 ואין בקשת הקלה, כלומר הוספת הממ"ד לא תחרוג מהזכויות המופיעות בתב"ע בעניין מבנה זה.

יצוין כי לעת עתה רק בנייה של ממ"ד אפשרית בהליך הרישוי המקוצר, כל עוד זה כאמור עומד בקריטריונים של התב"ע. גם הרישוי המקוצר עליו להיות מוגש, כמו כל בקשה להיתר, על ידי עורך הבקשה (שהוא מהנדס / הנדסאי בניין, מהנדס / הנדסאי אדריכלות) ועם החתימות הנדרשות וכו'.

בקשת היתר לממד

הקלות והטבות בהליך הרישוי המקוצר בבקשת היתר לממ"ד:

  • בקשה להליך רישוי מקוצר פטורה מתיק מידע שקיים בכל בקשת היתר סטנדרטית.
  • בכפוף להחלטה 1602 ההליך המקוצר אינו כרוך בתשלום אגרה לרשות מקרקעי ישראל והוא גם לא נדרש להיתר מהם.
  • הליך הרישוי המקוצר פטור מהיטל השבחה (למעט כאשר מוגשת בקשה להיתר עם הקלות).

רק לאחר הגשת כל המסמכים תחל הוועדה המקומית לקדם את ההיתר לקראת אישורו או אי אישורו. השלבים להגשת בקשת היתר לממ"ד הם – עורך הבקשה פותח בקשה מקוונת בוועדה, הגשת עותק חתום על ידי ועד היישוב, אישור זכויות או הוכחת בעלות על הנכס שבו מבוקש ההיתר, תשלום אגרה מינימלית (של כ-300 ₪) והשלמת כל דרישות תיק המידע. מכאן ואילך העבודה מוטלת על הוועדה לתכנון ובנייה אשר אמורה לאשר או לדחות את הבקשה.

בקשת היתר לממד
בקשת היתר לממד

הגשת היתר לממ"ד

חלק ממטרות המדינה בנושא היתרי הבנייה הם קיצור וייעול זמני ההמתנה להיתרי בנייה מבלי לפגוע באיכות התהליך והבנייה, ומכיוון שכך מאפשרת המדינה במקרים מסוימים לגשת להליך בנייה מקוצר, במקרים שבהם זה לא יפחית את איכות התהליך (כגון הגשת היתר לממ"ד). ובמקרים מאוד ספציפיים אף פוטרת המדינה לגמרי מקבלת היתרי בנייה.

ההגדרות לקריטריונים השונים מופיעות במסגרת סעיף 145 לחוק התכנון והבנייה. ובכדי שאכן תהייה אפשרות לגשת להליך בנייה בדרך המקוצרת צריכים להתקיים התנאים הבאים: הגשת היתר לממ"ד בהליך המקוצר לא עלול לגרום לסיכון או להפרעה של ממש. לא תהייה לתוכנית השפעה מהותית על החזות החיצונית של הבניין, וכן לא על אופי הבניין ועל המאפיינים שלו.

הגשת היתר לתמ"א 38

כחלק מהיערכות המדינה לפגיעה של בתים עקב רעידת אדמה אישרה המדינה את תכנית המתאר הידוע כפרויקט תמ"א 38. כתוצאה מכך הוקמו חברות ייזום ובנייה שכל עיסוקם הוא פרויקטים של תמ"א 38. ומכיוון שכך יש אנשי מקצוע שמתמחים בהגשת היתר לתמ"א 38.

חלק מאותם חברות עובדים אתנו בשיתוף פעולה, לקבלת ייעוץ וליווי משפטי בכל הנוגע להיתרי הבנייה של ממ"ד במסגרת פרויקט תמ"א 38 או שלא במסגרתו. שכן, חשוב לדעת ולהבחין בין רשויות המדינה לבין הרות המקומית, שלפעמים האינטרסים שלהן מנוגדים אחד לשני. ולכן, יוצא שלפעמים למרות שלמדינה יש אינטרס שכמה יותר תושבים יהיו מוגנים באמצעות ממ"ד בביתם הפרטי. אולם כאמור, לפעמים לאחר הגשת היתר לתמ"א 38 הרשויות מעכבות את האישורים האלו בגלל שיקולים מנוגדים ושונים.

הגשת התנגדות לבקשה

כאשר יזם או משרד עו"ד מקרקעין מקצועי המייצג אותו מגישים בקשה להיתר בנייה לממ"ד או לתמ"א 38 או כל סוג של היתר בנייה, צריך מגיש הבקשה לפרסם את דבר הבקשה כך שמי שיש לו עניין בשטח הבנייה כגון בית שגובל עם השטח ההוא, יוכל להגיש הגשת התנגדות לבקשה, אם הוא חש שהוא עלול להיפגע כתוצאה מהבנייה במקום. הגשת התנגדות להיתר חייבת להיות מצורפת עם הסבר והבהרה מדויקת של ההפרעה שתיגרם לו במידה שהרשות תאשר את הבקשה.

הגשת התנגדות לבקשה מבחינה טכנית ניתן להגיש במערכת המקוונת של כל עירייה במחלקת התכנון שלה. מי שהגיש בקשה והיא נדחתה יכול לערער לוועדת הערר המחוזית. אם ברצונכם לקבל ייעוץ מורחב ופרטני יותר או ליווי משפטי למקרה שלכם, לבקשת היתר לממ"ד וכדו' אתם מוזמנים לתאם פגישה במשרדנו.

עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5
עורך דין
יצירת קשר

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

חיפוש באתר

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?
Call Now Button