דרכים פיראטיות: המלחמה ב”קיצור הדרך” התכנוני – סלילת כביש ללא היתר

סלילת כביש ללא היתר

סלילת כביש ללא היתר
סלילת כביש ללא היתר

כיצד מתרחשת תופעת סלילת כביש ללא היתר? הצפיפות האיומה בכבישי ישראל והעיכובים בתכנון וסלילת תשתיות תחבורה, המשתרך אחר קצב הבניה למגורים, יוצרת תמריץ עבור בעלי אינטרסים שונים, לייצר “קיצורי דרך”, תרתי משמע. כך, אנו מוצאים ברחבי הארץ עשרות ואף מאות דרכים ושבילים כבושים ולעיתים אף רחובות סלולי אספלט של ממש, שהתנועה נוסעת בהם כדבר שבשגרה, שאף מוסד תכנוני מעולם לא נתן להם, לא הכשר ובוודאי לא היתר. מהו אפוא, דינו של אותו מצב בו תושבים הביאו ל- סלילת כביש ללא היתר? היינו דרך בלתי חוקית (דרך פיראטית), וכיצד ניתן לטפל בה? 

היכן מתרחשת תופעת סלילת כביש ללא היתר

סלילת כביש ללא היתר – דרך פיראטית מעצם הגדרתה וטבעה, נוצרה שלא על-פי דין ותוכנית. הדרך בדרך כלל נועדה לאפשר או להסיט תנועה כדי לתת פתרון לבעיה או לקדם אינטרס מסוים, והכל ללא הליך תכנון יקר וארוך. דרכים פיראטיות נפרצות, מטבע הדברים, באזורים הכפריים והפחות בנויים של הארץ. הקושי בהתמודדות עם דרך פיראטית הינו עצם העובדה שהיא לא מצויה בהליך תכנוני ועל כן אין אפשרות להגיש לה התנגדות ושלעתים תכופות גופי האכיפה מעלימים מהנסיעה בה, עין.

מי הגורם האחראי ל- סלילת כביש ללא אישור

כביש שנסלל ללא היתר בניה
כביש שנסלל ללא היתר בניה

דרך פיראטית יכולה, לצורך הדוגמא, להיסלל על ידי אגודה שיתופית של מושב, שמעוניינת להסיט את התנועה ממרכז המושב, אל דרך עוקפת, או תושבים המעוניינים ליצור להם קיצור דרך מן הכביש הראשי אל בתיהם, בכדי  לחסוך זמן ודרך נסיעה. ה”יתרונות” בדרך פיראטית הינם שהיא “חוסכת” את מסלול התכנון והביצוע הסטטוטורי שהוא מטבעו יקר, איטי וסבוך ותוצאתו לא ודאית. בדרך פיראטית אין צורך בהזמנת תכנון מפורט של הדרך, בברור בעלויות, בקבלת אישורים, בהפקדה במוסדות התכנון להתנגדות, עררים לבתי משפט, ואין צורך בסלילה על פי תקן, ביצוע מצעים מהודקים, ביצוע שולי כביש, ניקוזים וכיוצא בזה. כל שנדרש הוא טרקטוריסט, טרקטור, ובמקרה הטוב כמה משאיות עם מצע כורכר ואולי לפזר על גביה אספלט בפורמט כזה או אחר. דרך פיראטית יכולה להיסלל בין לילה, ולקבוע עובדה בשטח בבחינת מעשה עשוי.

סלילת כביש ללא אישור
סלילת כביש ללא אישור

כאמור, היות שהדרך לא נבנתה בהליך חוקי, אין אפשרות להתנגד לה, שכן ההתנגדות היא חלק מההליך החוקי. הקושי בהתנגדות לדרך שכזו כפול: ראשית יש מאבק בבעלי האינטרס בפריצת הדרך. על פי רוב יהיה זה ועד ישוב, שינסה לכפות את דעתו על המתנגדים שלא יעזו “להוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה” ושלא יעזו, רחמנא ליצלן להתלונן לשלטונות. שנית ההליך המשפטי כנגד דרך זו גם הוא מסובך. מאחר וזו לא נדרשה וממילא לא קבלה היתר, הדרך למוסדות התכנון קשה. גופי האכיפה במועצות האזוריות “מתקשים” לראות את הדרך, שלעיתים מצווים על ידי ראשי הרשות להעלים עין בטובת בעלי אינטרסים בישובים חזקים. מע”צ עשויה להיות גורם בעל עניין, אולם רק במידה והדרך הפיראטית מתחברת לכביש באחריותה.

מה לעשות במצב של סלילת כביש ללא היתר
(סלילת דרך ללא אישור) 

אז מה ניתן לעשות? ההלכה לעניין דרכים פיראטיות נקבעה לראשונה בבג”ץ 10/00 עיריית רעננה נ’ המפקחת על התעבורה מחוזות ת”א והמרכז‏‏ מפי השופטת נאור, שם נדונה בהרחבה הסוגיה, ונקבע הכלל הבסיסי שלפיו סלילת דרך טעונה היתר בניה. שורה של פסיקות בתי משפט והחלטות של ועדות הערר יישמו הלכה זו על מקרים מסוגים שונים, ונדמה שדבריו של השופט רוזן בפסק הדין שניתן בעתירה המנהלית חבצלת השרון נ’ מועצה אזורית עמק חפר, משקפים היטב את תפיסת בתי המשפט ועד כמה נחרצים הם בעצירת תופעת הדרך הפיראטית: “מוחוור בעליל, השלמה עם מבנה לא חוקי, כמו גם, עם כביש לא חוקי – פוגעת בשלטון החוק ובמראית פני הצדק. מבנה לא חוקי, המוקם על ידי אזרח, דינו להיות מוחרב ומסולק מן העולם. עצם בנייתו ועמידתו על יסודותיו של מבנה לא חוקי, אומרת – “לא דין ולא דיין”. שלטון חוק אינו יכול להתיר שימוש בדרך שנבנתה ללא היתר חוקי, דרך בלתי חוקית.

ההחלטה האחרונה ביותר בעניין סלילת כביש ללא היתר, במושב מזור, ניתנה אך לפני חודשים ספורים, בידי ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז מרכז. יו”ר ועדת הערר, עו”ד רונית אלפר, החליטה על סגירה לאלתר של דרך פיראטית שנפרצה והוכשרה על-ידי המועצה המקומית בהסתר.

ממכלול פסקי הדין והחלטות ועדות הערר מסתמן כי המסלול היעיל לאכיפת דרך פיראטית הינו עתירה מהירה לבית המשפט, שיורה לגופי התכנון והאכיפה לאכוף את הדין בתחומן. מסלול זה על פי רוב יביא את בירור ההליך באופן מהיר ויעיל ותלוי בנסיבות המקרה, עשוי להביא לסגירת הדרך הפיראטית על אתר. ואנו נוסיף ונאמר כי כל ניצחון במסלול שכזה, יש לגבות בפנייה לגופי פיקוח ואכיפה מרובים ככל הניתן, ובהם רשם האגודות השיתופיות, גופי האכיפה במשרד המשפטים, וכמובן יידוע גופי התכנון המקומיים והמחוזיים בהחלטות. הליכי “ביסוס הצלחה” מרובים ככל הניתן ירחיקו את ניסיון הפריצה הבא.

סלילת כביש ללא היתר – תופעה שחוזרת על עצמה

מובן גם שאין לנוח על זרי הדפנה, אלא להמשיך ולעקוב, שמא מנסים להפקיד תכנית חדשה לצורך הכשרת הדרך. מאחר והדרך נפרצה לספק צורך, ספק אם ניסיון הפריצה יחדל גם לאחר כשלון בקרב אחד.

משרדנו מטפל בכל המקרים של:

  • תביעה סלילת כבישים פיראטיים
  • סלילת כבישים פיראטיים
  • סלילת כביש ללא היתר
  • סלילת כביש ליד שטח פרטי
  • כביש אספלט שנסלל ללא היתר
  • סלילת כביש ללא אישור
  • סלילת דרך ללא אישור
  • סלילת דרך בלא אישור
  • סלילת דרך חירום ללא היתר
  • סלילת כביש בשטח פרטי
  • כביש שנסלל ללא היתר בניה
  • כביש שנסלל ללא היתר
  • סלילת דרך ללא אישור תושב
  • סלילת דרך בלא אישור תושב
  • סלילת כביש ללא אישור אדם
עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

Call Now Button
שינוי גודל פונט
הגברת ניגודיות צבע
פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?