הפקעת קרקעות לטובת הקמת המטרו

במפה החיה מתחת לטקסט זה תוכלו לבדוק בפשטות האם תחנות המטרו/ תוואי המטרו סמוך אליכם. לתביעות על ירידת ערך יש תקופת התיישנות מקוצרת – שלוש שנים ממועד אישור התוכנית (ולא ממועד ההודעה) שלושת קווי המטרו אושרו בין יולי לדצמבר  2022 , כך שבין יולי לדצמבר 2025 יחלוף מועד דרישת הפיצוי.

בדוק היכן ביתך ביחס למטרו

(מפה אינטראקטיבית)

הזמן הינו מרכיב קריטי בקבלת פיצוי עקב הפקעת קרקע למטרו

פרויקט ה"מטרו" יצא כבר לדרך ונשלחו כבר אלפי הודעות הפקעה לבעלי נכסים שנמצאים על התוואי של שלושת הקווים המתוכננים.  מה צריך לעשות מי שקיבל מכתב, האם יש מה לעשות נגד ההפקעה ומה משמעות זמן התגובה? האם העובדה שלא קיבלתם מכתב משמעה שאתם לא מושפעים או שלא יפקיעו לכם קרקע (לא). בהחלט ייתכן שלא ניתן לאתר אתכם לפי פרטי רישום המקרקעין/ משרד הפנים ולכן הודעה לא הגיעה לידיכם. בהחלט ייתכן שקו המטרו ישפיע על איכות חייכם באופן קיצוני ולכן כדאי לבחון את הנושא באופן עניייני.

 בשבועות האחרונים נשלחו מכתבי הפקעה לבעלי נכסים בתוואי המטרו. המטרו כולל שלושה קווי רכבת תחתית (M1, M2, M3) על פני כ־145 קילומטרים, מס ציונה ורחובות בדרום ועד לכפר סבא ולרעננה בצפון ויהיו בו 150 תחנות.

אתר נתע מפרט באופן ברור ופשוט את הליך ההפקעה וכדאי לעיין בו. יש לבחון האם מדובר בהפקעה זמנית או קבועה, תת־קרקעית או מעל הקרקע, וכן מתי ייערך פרוטוקול הבדיקה של המקרקעין לפני קביעת הפיצוי. יש לבחון אם הודעת ההפקעה מתייחסת לכל השטח שסומן בתוכנית או רק לחלקו, האם מדובר בהפקעה לצמיתות או זמנית, ואם זמנית אז לכמה זמן. חישוב הפיצוי:  גובה הפיצוי ייקבע לפי שמאות שתערוך נת"ע לכל נכס בנפרד. יש לקחת שמאי מטעמו שיבדוק מה מהות הפגיעה.  הפיצוי מתחלק לשני חלקים. חלק ראשון על שינוי יעוד מהיעוד הנוכחי למטרו וחלק שני על עצם הלקיחה של הקרקע. במכתב שקיבלו בעלי הנכסים מופיע תאריך שבו ייערך פרוטוקול שבו רושמים מה נמצא במקרקעין בתאריך עריכת הפרוטוקול – שלפיו תיערך השומה לפיצוי. בשלב זה לא צוין בהודעות למתי מתוכנן פינוי המקרקעין בפועל.

נת"ע הודיעה כי תיתן פיצוי מוגדל של 25% עבור הפקעת קרקעות מטרו למי שיגיע עמה להסכם מוקדם ויחסוך הליכים.

נת"ע מציעה תמריץ למי שיחתום עמה הסכם, ויחסוך בזמן ובהליכים.

באזורים שבהם תתאפשר בנייה בעתיד ייתכן שהפיצוי יינתן בדרך של זכויות בנייה נוספות

לבעלי הנכסים. כרגע זה עדיין בהליכי גיבוש ולא מספיק ברור מה בדיוק יהיה, אבל מומלץ לעקוב ולנסות לברר כבר עכשיו מול אנשים המקצוע שמצויים בתוכניות.

מה לגבי החלק בקרקע שלא הופקע?  

זולת פיצוי ההפקעה, צריך לבחון מה ניתן יהיה לבנות על המגרש אחרי ההפקעה. לעתים עצם ההפקעה מאיינת את אפשרות הבינוי על כלל המקרקעין, או פוגמת בו באופן מהותי.

אין טעם להיאבק בהפקעת קרקעות לטובת המטרו

ההפקעה נעשית  לפי תב"ע מאושרת וברוב המקרים לא ישנו את התוכנית. יכול להיות שיוכלו להיות התאמות קטנות , אך לא שום דבר מהותי. לכן יש להתמקד בפעולה מסודרת לצורך מיקסום הפיצוי.

לחצו לקריאת כתבה מפורטת על הנושא בגלובס

כיצד תפעלו כנגד הפקעת קרקעות בתוואי המטרו?

אם אתם חוששים מפגיעה עקב הפקעת קרקעות או מירידת ערך נכסיכם, צרו עימנו קשר ונשמח לסייע, לייעוץ ראשוני ללא כל התחייבות.

חייגו – 03-6441175

עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5
עורך דין
יצירת קשר

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

חיפוש באתר

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?
Call Now Button