עורך דין התנגדות לסטייה ניכרת

שאלה שנשאלת רבות היא לעורך דין התנגדות לסטייה ניכרת – למי יש את הסמכות לאשר שימוש חורג, כלומר לאשר את הבקשה לשימוש חורג. לפני שנדון בסמכויות יש צורך לדון בכלל בהגדרה של הקלה. מה נקרא בחוק הקלה? הגדרת החוק להקלה היא: הרשאה לביצוע עבודה שטעונה היתר מיוחד ושהיא בסטייה מהוראת החוק לפי סעיף 147.

עורך דין התנגדות לסטייה ניכרת

לאחר הגדרת הדברים נבהיר את העניין: חוק התכנון והבנייה הוא החוק הרלוונטי לענייני רישוי הבנייה. הפרק שמפרט על רישוי הבנייה הוא פרק ה'. בפרק ה' בסעיף 147 ישנה רשימה מפורטת של עבודות שבנייתם טעונים היתר בנייה ומה התנאים לקבלת היתר. במידה ויש חריגה מאותם תנאים, לא יתאפשר לקבל היתר. אם מישהו מעוניין לבנות בהתאם למקרים אלו שלפי החוק מוגדרים כבלתי אפשריים, הוא יצטרך לבקש היתר לשימוש חורג.

כאשר מוגשת בקשה להיתר בנייה במקרה של חריגה, הדבר מותנה בכך שלא מדובר בסטייה ניכרת מהחוק. למשל – בנייה מעבר לגבולות מגרש אינה מתאפשרת כלל, אלא אם כן תוגש בקשה לסטייה. אך זאת, רק במידה ולא מדובר בסטייה ניכרת מהתב"ע. ומהי התב"ע? התב"ע היא 'תוכנית בניין עיר', היא מגדירה לכל פיסת קרקע את הייעוד שלה, את גבולות המגרש ועוד.

בתב"ע למשל מוגדר על שטח מסוים שהוא מיועד למגורים. בהתאם לכך, לא ניתן לבנות במקום שטח מסחרי או ציבורי וכדומה. אם יזם יבוא וירצה לבנות שם שטח מסחרי הוא יצטרך לבקש היתר לשימוש חורג ובלבד שהוא לא יהיה שונה באופן מהותי מהייעוד המקורי המוגדר בתב"ע.

עורך דין התנגדות לסטייה ניכרת
עורך דין התנגדות לסטייה ניכרת (אילוסטרציה)

עו"ד התנגדות לסטייה ניכרת

על פי חוק, היזם מבקש ההקלה חייב לתלות מודעה במקום ברור באתר וכן בעיתונות, על כך שהוא הגיש בקשת הקלה ומי שחש נפסד מכך יכול להגיש התנגדות להיתר או התנגדות לתמ"א 38 במקרה שמדובר בפרויקט תמ"א. גם מי שחש שההיתר יפחית את איכות החיים שלו יכול להגיש התנגדות לבקשת ההקלה. את ההתנגדות צריך להגיש תוך 15 ימים מיום שבו היזם פרסם על כך שהגיש בקשה להקלה.

את ההתנגדות מומלץ מאוד להגיש באמצעות עו"ד התנגדות לסטייה ניכרת המתמחה ומנוסה בתיקי גירושין וכך יגדלו הסיכויים למנוע את החריגה. אם ראיתם מודעה שכזו ברחוב, ואתם רוצים להתנגד לפסק הדין, התייעצו בהקדם עם עורך דין מומחה ממשרד עורכי דין מקרקעין. בגדול, יש שני דרכים להתנגד יש התנגדות שבאה עם נימוקים תכנוניים ויש שבאה על רקע קנייני. אתם מוזמנים ליצור אתנו קשר – משרד עו"ד התנגדות לסטייה ניכרת, ונסביר לכם בהרחבה.

עו"ד התנגדות לסטייה ניכרת
עו"ד התנגדות לסטייה ניכרת (אילוסטרציה)

הגשת התנגדות לסטייה ניכרת

בתקנות שהוספו על חוק התכנון והבנייה והוכנסו לתוקף ב-2002 קובע החוק מהי סטייה ניכרת ומתי זה נחשב הגשת התנגדות לסטייה ניכרת. לפי תקנות אלו ישנם כמה הגדרות לסטייה ניכרת:

  1. סטייה בייעוד שימוש הקרקע המשנה את אופי הסביבה הקרובה של המבנה.
  2. סטייה בתכנון שיש בה כדי לשנות את הסביבה הקרובה.
  3. שינוי שימנע לגמרי שימוש בבניין בהתאם לייעודו המוגדר בתב"ע.
  4. הוספת בניינים מעל המותר, כשהבניינים מתוכננים להיות צפופים מדי (בהתאם להגדרת החוק המדויקת בעניין).
  5. הוספת בניינים העשויים לשנות את אופי הסביבה הקרובה.
  6. תכנון בניית בניינים בשטח שייעודו חקלאי.

כל אלו הם רק חלק מהרשימה המפורטת של מה שמוגדר כסטייה ניכרת ולא יתאפשר לבקש הקלה לגביהם.

כמו כן, בנייה מעבר לגבול המוגדר בתב"ע תיחשב גם היא לסטייה ניכרת. נקדים ונסביר למי שלא מצוי בענייני תכנון ובנייה, כי רוב המבנים אינם נבנים מלכתחילה עד גבול המגרש המותר, וגם לאחר שמרחיבים את המבנה בתכנון או בפועל, עדיין ישנם די והותר הגבלות שירחיקו את הבנייה מגבול המגרש. לכן יציאה מעבר למה שנקבע כקו הגבול של המגרש בחזית המגרש או בצדו האחורי ייחשב גם הוא לסטייה ניכרת. (למעט מקרים מסוימים, כגון כאשר רוב הבניינים ברחוב זה בנויים בצמוד לקו מסוים, שאז יהיה ניתן לקבל היתר לחריגה, גם אם קו זה חורג מהגבול המוגדר בתב"ע ועוד).

נדגיש כתמיד, כי בכל האמור אין משום ייעוץ משפטי מחייב. בכדי לקבל ייעוץ פרטני ומחייב בנושא הגשת התנגדות לסטייה ניכרת צרו עמנו קשר – עורך דין התנגדות לסטייה ניכרת – כבר עכשיו על מנת לתאם פגישה מסודרת.

משרדנו מטפל גם בנושאים כמו: דייר סרבן, מפקח על המקרקעין ועוד.

 

הגשת התנגדות לסטייה ניכרת
הגשת התנגדות לסטייה ניכרת (אילוסטרציה)
עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5
עורך דין
יצירת קשר

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

חיפוש באתר

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?
Call Now Button