מי רשאי להגיש תלונה על עבירת תכנון ובנייה ולאן מוגשת תלונה על עבירת תכנון ובנייה?
בהתאם לסעיף 58 לחוק סדר הדין הפלילי, לכל אדם הרואה עצמו נפגע מעבירת תכנון ובנייה עומדת הזכות להגיש תלונה. את התלונה יש להגיש לוועדה המקומית לתכנון ובנייה שבתחומה בוצעה העבירה וזו תעביר את התלונה לגוף התובע מטעמה. חוק סדר הדין הפלילי משאיר לתובע הוועדה שיקול דעת רחב באשר לבירור התלונה ואף מאפשר לו להורות על סגירת התלונה מבלי חקירה כלל. יש לציין כי סגירת התלונה מחייבת הודעה למתלונן שבאפשרותו להגיש ערר.
שיקול הדעת הרחב שניתן לתובעים מטעם הוועדות המקומית מחייב את מגיש התלונה לנסח תלונה מנומקת וברורה שמכילה כמה שיותר פרטים בנוגע לעבירה שבוצעה וכן את זהות המבצעים. תלונה מנומקת תמנע את סגירת התיק טרם חקירה (או במקרים בהם מתרשל התובע, תוביל לחיוב החקירה בהליך הערר) ותסייע לתובע לברר את התלונה באופן היעיל ביותר. בהגשת תלונה על עבירת תכנון ובנייה חשוב להסתייע בעורך דין בעל ניסיון שידע לנסח את התלונה באופן המיטבי ביותר מחד ובמהירות והיעילות האפשריים מאידך. משרד נעם קולודני ושות' בעל ניסיון רחב בניהול הליכי אכיפה ברחבי הארץ.
כללי אצבע להגשת תלונה על עבירת תכנון ובנייה
ניסוח בהיר וענייני ככל שניתן – הימנעו מהכנסת מידע לא רלוונטי לתוך התלונה (למשל סכסוכים קודמים שלא נוגעים לבנייה)
- תיעוד ופירוט מלאים – הקפדה על תיעוד מלא של העבירות המבוצעות: איפה ומתי התרחשו העבירות, פרטי מבצעי העבירות, פרטי המתלונן. וכל פרט אחר שעשוי לסייע לחקירה.
- מהירות – את התלונה יש להגיש בהקדם האפשרי וזאת בכדי למנוע אפשרות ל"קביעת עובדות בשטח" על ידי מבצע העבירה.
- מעקב ועדכון – בשל העומס המוטל על הרשויות המקומיות, חשוב להקפיד ולוודא כי עבודת האכיפה אכן מתבצעת. כמו כן, חשוב לעדכן את הרשות החוקרת על שינויים בשטח שמתבצעים במהלך החקירה..
תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה – מה המשמעות
תיקון 116 לחוק התכנון והבניה (תיקון 116), התשע"ז-2017 שעוסק בפיקוח, אכיפה וענישה בתחום עבירות התכנון והבניה הינו הצעד המשמעותי ביותר שנעשה במדינת ישראל בכדי למנוע את התפשטות עבירות הבנייה במדינת ישראל. במסגרת התיקון, תוקן פרק האכיפה והענישה בחוק התכנון והבנייה ובוצעו שינויי חקיקה נוספים בחוקים שונים שמטרתם להגביר את יכולת האכיפה מצד רשויות המדינה דרך מתן כלים שונים. מבין הכלים שעומדים לרשות עומדת היכולת להטיל קנסות מנהליים גבוהים, טרם ניהול ההליך הפלילי וכן מתן צווי הפסקת עבודה באתרי הבנייה שחורגים מהמותר בחוק. כלי משמעותי נוסף שעומד לרשות הוא סמכות להורות על הרס הבנייה הבלתי חוקית.
גובה הקנסות על עבירות על חוק התכנון והבנייה
עבודה אסורה ושימוש אסור – עד 300,000 ₪.
- קנס על אי קיום צו –עד 300,000 ₪.
- שימוש אסור עבירה נמשכת – 1,400 ₪ ליום מעבר לגובה הקנס המקורי.
- הפרת צו לפי סעיף 216 או לפי סעיף 219 לחוק – עד 50,000 ₪ .
- תאגידים – כפל קנס.
- שימוש בגדל לא חוקית עד גובה של 1.5 מ' מפני הקרקע – מחצית הקנס.
הקנס הוא קנס מנהלי עליו ניתן לערער בפני הרשות. בהליך הערעור חשוב שייצג אותך עורך דין לאכיפת חוקי תכנון ובנייה המומחה בתחום. שימוש במומחה בתחום יסייע לך להפחית ואף להביא לביטול את הקנסות באתר וחשוב מכך, יסייע לך להבין את משמעויות חוק התכנון והבנייה על בכדי למנוע הטלת קנסות נוספים.
טיפול מקדים – מניעת ביצוע עבירות תכנון ובנייה
חוק התכנון והבנייה, על תקנותיו, דורש מומחיות רבה. יזמים ואזרחים רבים שבאופן טבעי אינם מודעים לכל חלק בחוק, עשויים להפר את הוראות התכנון והבנייה בלי שהתכוונו לכך ובכך להיות חשופים לעונשים הכבדים הקבועים בחוק. המלצתנו היא להיוועץ בעורך דין מומחה לתכנון ובנייה בטרם התחלת ביצוע הבנייה, על מנת שיעבור על תוכניות העבודה מתוכננות באתר וימנע את הפרת החוק על ידי מבצעי הפרויקט.
משרד נעם קולודני ושות' מומחים בתחום אכיפת חוקי התכנון והבנייה ועומדים לשירותכם ככל שתזדקקו לכך![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]