הצעת חוק תכנון ובנייה 2010

כתבת המשך לסקירה שעסקה ב"תביעת פיצויים בגין תכנית משביחה/ פוגעת", ובה אסקור את ההתייחסות לנושא בהצעת חוק התכנון והבנייה , המונחת עתה על שולחן הכנסת.

הצעת חוק תכנון ובנייה 2010 המכונה גם "חוק המרפסות", בין יתר החוליים שהיא מנסה לטפל בהם במערכת התכנון והבנייה מתייחסת גם לנושא המגרש הגובל; בהצעת החוק יש אבחנה בין סוגי תכניות . בחלק ו' להצעת החוק (עמ' 190 לגרסת אוג' 2010 https://www.knesset.gov.il/committees/heb/docs/intenvcom/planningmain.htm ) יש הגדרה ברורה ללוחות הזמנים והגדרה ברורה למהי פגיעה ישירה ומהי פגיעה עקיפה ,  בניגוד למצב כיום שבו אין הגדרה ברורה לפגיעה   ואין תיחום שלה . באתר זה ניתן למצוא התייחסויות מפורטות של חלק גדול מגופי התכנון והשימור במדינת ישראל, להצעת החוק.

חוק תכנון ובנייה המוצע קובע בסע' 397:"קרקע גובלת" לעניין פגיעה עקב אישורה תוכנית – מגרש אשר יש לו גבול משותף עם תחום התכנית הפוגעת……

ובהמשך, סע' 398 לחוק המוצע מפרט רשימה סגורה המרכיבה את הפגיעה הישירה – לדוג' שינוי יעוד, הקטנת זכויות תכנון ובנייה, הגדלת מס' יח"ד צפיפות וכיוב'. לעומת זאת הפגיעה העקיפה , על פי החוק המוצע , כוללת שינויים בתכונות הקרקע: אור, רעש וכיוב'

השינוי בחוק אינו סמנטי אלא מהותי .  בעולם מפצים בגין הפקעה ולעתים גם בפגיעה ישירה .  הפיצוי בגין הפגיעה העקיפה נדיר .

הצעת החוק מבקשת לתקן זאת . פגיעה ישירה תזכה בפיצויים.

ביטול הזכות לפיצוי :  אם מוסד התכנון תיקן את הפגיעה בתוך פרק זמן מוגדר תבוטל הזכות לפיצוי בגין ירידת ערך מקרקעין . בהסתמך על פס "ד קהתי , (שם ללא ציון פרק זמן שנקבע לתיקון) . על פי המוצע תהיה לוועדה המקומית 5תקופה של שנים להימלך בדעתה ולשנות את התכנית הפוגעת . הועדה תדון בתביעה ותצטרך לקבל החלטה האם לשנות את התכנון הפוגעני לכאורה .

פיצוי על פי תכנית כללית :  אם לא נבנה דבר מה לפי תכנית כלל עירונית ולא ברור אם יאושר היתר , לא תקום זכות לפיצוי כל עוד לא מומשה הבניה לפי תכנית כללית זו .

חריג לפגיעה העקיפה : הצעת החוק מחדשת כללים בנוגע לפרקי זמן שבהם ניתן לבטל פגיעה עקיפה .  זאת, לפתור את המצב בו הרשויות חוששות מתביעה ועל כן הפיתוח נעצר .

כפי שהוצג, במצב הקיים אפשר לתבוע ירידת ערך , אם אתה גובל . ואילו בחוק המוצע נקבע פרק זמן של 10 שנים שאישור תכנית לאחריו – יבטל את הזכות לפיצויים .

לצפייה ביום עיון שנערך במכללה האקדמית קרית אונו בנושא הצעת החוק:

https://www.ono.ac.il/?CategoryID=751&ArticleID=1917

אין באמור כאן להוות יעוץ משפט ואין בו תחליף לקבלת יעוץ משפטי ספציפי ורלבנטי בתחום של תכנון ובנייה.

עורך דין מקרקעין קולודני

על משרד עורך דין מקרקעין – קולודני ושות’

משרד עורך דין מקרקעין ונוטריון קולודני ושות’ נוסד בשנת 2007 וייצג עד היום מאות לקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רחב של תיקים וסוגיות משפטיות כגון מכר דירה, רכישת דירה, סוגיות במקרקעין וכיו”ב. המשרד מצטיין במאבק ללא פשרות עבור לקוחותיו, ובשירות מסור ואישי עד השלמת המשימה.

המשרד מעניק שירותים משפטיים במגוון תחומים כולל ייצוג בעסקאות מקרקעין, מכר ורכישת דירה וכן שירותי נוטריון:

5/5
עורך דין
יצירת קשר

למשרד מגוון לקוחות מתחומים שונים, היכנסו להמלצות הלקוחות כדי להתרשם מדעתם על משרד עורכי דין קולודני.

תחומי עיסוק

מאמרים

יצירת קשר

חיפוש באתר

פתח צ'ט
1
שלום וברכה
שלום וברכה
אפשר לעזור?
Call Now Button